Měření přenosových vlastností audio soustavy

Nedávná návštěva podotkla, že její oblíbená hudba zní u mě jinak, prý jsou příliš potlačené středy (nebo naopak zesílené basy a výšky). Pokusil jsem se tedy proměřit elektrickou cestu signálu a to konrétně závislost amplitudy na frekvenci.

Jak se to měřilo

Pokud máme měřit závislost amplitudy signálu na jeho frekvenci, potřebujeme především zdroj signálu u různé frekvenci. Vzhledem k tomu, že přehrávání probíhalo na PC, je ideální použít přímo funkce PC a změřit tak i případné nedostatky v digitální části.

Jako zdroj signálu jsem tedy použil program Audacity, funkce Chirp. Sinový signál o úrovni -6dB od 150Hz po 15kHz. Logaritmická interpolace.

Audacity

Zvuk generoval kodec od Texas Instrument, původně od věhlasné Burr-Brown v mixu Behringer Xenyx 1204, tedy stejný zdroj, jako při přehrávání hudby.

Měřil jsem digitálním osciloskopem Rigol DS2072, ze kterého pochází také níže uvedené snímky.

V Audacity jsem výše popsaným způsobem vygeneroval 12s signál od 150Hz po 15kHz. Osciloskop byl nastaven na single sweep a 1s/dílek. Tím na 12 dílcích bude názorně vidět závislost amplitudy na frekvenci.

Jednotlivým dílkům odpovídají frekvence:

  1. 230Hz
  2. 320Hz
  3. 476Hz
  4. 690Hz
  5. 1kHz
  6. 1,5kHz
  7. 2,2kHz
  8. 3,2kHz
  9. 4,7kHz
  10. 6,9kHz
  11. 10kHz
  12. 15kHz

Přesná frekvence ale není vůbec důležitá, jde především o průběh amplitudy. Dle hlášení bychom tedy očekávali sníženi amplitudy signálu někde uprostřed, kolem 6 dílku.

Naměřená data

Měřil jsem na třech bodech signálové cesty. Nejprve přímo na mix pultu na sluchátkovém výstupu:

Měření na sluchátkovém výstupu mixu

Zde je výstup téměř zcela lineární, zeslabení na nejvyšších kmitočtech je sice patrné, ale žádném případě nedostahuje limitních -3dB (snížení o 1/4).

Dalším bodem je sluchátkový výstup zesilovače Marantz PM 6002. I zde je výstup prakticky lineární (krom mírného, -1dB, potlačení nejvyšších kmitočtů):

Sluchátkový výstup zesilovače Marantz PM 6002

Jen pro ukázku, takto vypadá výstup, pokud na zesilovači zesílíme basy. Zde je zcela patrné zesílení signálu na počátku, tedy při nízkých kmitočtech:

Zesílení basů

A konečně výstup na reproduktorech. Zde je opět vše krásně lineární:

Výstup na reproduktorech

Závěr

Měření tedy neprokázalo domněnku mého přítele, že něco v audiocestě zkresluje zvuk a potlačuje střední kmitočty. Na druhou stranu je třeba zdůraznit se jsem měřil pouze elektrickou část audio cesty, na měření akustických vlastností nemám vybavení. Osobně ale nejčastěji poslouchám hudbu přímo ze sluchátkového výstupu mixpultu a tam je vše v nejlepším pořádku.

Příspěvek byl publikován v rubrice Elektronika, Hi-Fi. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 komentářů u Měření přenosových vlastností audio soustavy

  1. David Ježek napsal:

    Všechna čest, ale něco mi říká, že ty musíš mít fakt kýbl volného času :-)…

  2. Michal Raška napsal:

    Jo ale ten největší zdroj zkreslení čehokoliv na zvuku jsi, jak říkáš, neměřil. :)

    Návštěva poslouchala na repro, nebo sluchátkách? Jaké máte oba sluchátka/repro.

    • Heron napsal:

      Jo, protože měřící mikrofon, či alespoň dostatečně dobrý mikrofon se změřenou charakteristikou (aby to šlo od měření odečíst) je pro mě nedostupný. Zkoušel jsem měřit studiovým kondenzátorovým mikrofonem, ale výsledek byl nepoužitelný.

      Návštěva kombinuje sluchátka a repro :-) O svém audio vybavení jsem zde na blogu psal, můžeš si přesné typy najít.

      Ona se chyba nakonec ukázala úplně jinde. Mohlo za to PulseAudio v kombinaci s flashplayerem. Ve stručnosti: v určitých situacích se PA přeplo ze sterea na multikanál ale hlavně s odděleným subwoferem. Takže při přehrávání hudby tu z YT, tu z lokálního přehrávače se PA neustále přelaďoval (ona ta výhybka v PA je prostě divná).

      Já to za běžných okolností nepoznal, protože já hudbu poslouchám výhradně z přehrávače (DeadBeef) i klipy z YT si stahuju a pouštím přes VLC. Za normálních okolností tedy k tomuto jevu nedocházelo.

      Vyřešil jsem to jednoduše, PA mi nesmí do domu (a flashplayer po HTML5 taky není nutný), Alsu jsem nastavil na trvalý samplerate 96kHz/24b (takže nedochází ani ke změně samplerate tak jak u defaultního PA) a je vše v pořádku.

      Navíc na lepší hudbu používám DragonFly DAC přímo do Beyerdynamic T70 bez jakéhokoliv zásahu Alsy (DF umí dostatečné množství samplerate, takže to není nutné dělat softwarově).

Komentáře nejsou povoleny.