Zákazníci

David Ježek mi svým blogem reagující na můj komentář připomněl téma, o kterém jsem chtěl kdysi napsat v reakci na jednu událost. Jedná se o stav zákazníků v Česku.

Jeden můj kamarád začal podnikat v jistém oboru. Má moji nesmírnou úctu a obdivuji jeho odvahu s jakou šel se svou kůží na trh. Vážím si každého slušného podnikatele. I když se mu nedaří, tak jak by si asi představoval, přesto nemusí spát pod mostem, ani natahovat ruku pro almužnu (třeba v podobě dotací).

V IT a samozřejmě nejen tam platí matematika.  1+1 = 2 (v soustavě o základu 3 a víc ;-) ). Nemůžete nabízet víc než máte, potom se jedná o podvod.

Pochopitelně i v IT se najdou podnikatelé zloději a podvodníci. Klidně na server s diskem 10TB narvou 200TB a ještě se tím veřejně chlubí. Každému zákazníkovi slíbí 1TB prostoru a do jednoho raidu narvou 200 takových. Když je potom osočíte z podvodu, celkem přirozeně zaútočí a to i stylem, že neumíte počítat a že 200\cdot{}1\ \mathrm{TB} < 10\ \mathrm{TB}. To se dá ostatně od podvodníků čekat.

Prosím pochopte, že toto je jen příměr a komentáře o provisioningu si nechme na jiné téma. V tomto případě to berme tak, že strop je pevně daný.

Co jsem ale neočekával byla reakce zákazníků. Zákazníci hájili podvodníka s tím, že přece nikdo víc jak 50GB stejně nepotřebuje.

To jsem nepochopil. Oni si zakoupí službu slibující něco, dostanou reálně 20x méně a ještě obhajují podvodníka. Nechápu. Nezáleží na tom, zda to potřebuji nebo ne, jde o princip. Jestli se někdo chlubí tím, že x lidem slíbil y něčeho, nemůže současně říkat, že toho má celkově jen  z << x\cdot{}y a že to přece stačí.

Takže ten kamarád, který dělá věci poctivě a nabízí skutečně jen to, co technicky má, je bit. Jednak je bit deformací cen na trhu (nemůže cenově konkurovat někomu s 20x nafouknutou bublinou) ale také je bit zákazníky, kteří nejsou zvyklí na poctivé podnikatele a považují jeho nabídkou za slabou a cenu přemrštěnou.

Celý ten flame kolem zdrojů je vlastně o tomtéž. Lidé automaticky počítají, že když si koupí něco, tak to má 50% deklarovaných parametrů, tedy zcela automaticky uvažují o koupi 2x tolik. Já bych neměl ani tak problém s tím, že si někdo koupí 4x silnější zdroj a obhájí si to dalšími argumenty. Fajn. Jsou to jeho peníze, mě do toho nic není. Ale co nechápu je, když zákazníci sami automaticky předpokládají, že je někdo chce okrást (a už je jedno, jestli 2x nebo 20x) a ještě jsou schopni obhajovat podvodníka, který je okradl.

To se potom nesmíme divit, že na skoro každém výrobku je stylem P.M.P.O. deklarován nesmyslně přehnaný parametr (klidně i 10 000x) a že poctivé výrobky poctivých parametrů jsou potom tak drahé, pokud jsou vůbec dostupné. Což neplatí jen o IT, elektrotechnice, ale klidně si můžeme udělat výlet do potravinářství a volně pokračovat ke službám.

Příspěvek byl publikován v rubrice Názory. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Zákazníci

  1. Michal Raška napsal:

    Jako v případě koňského místo hovězího masa argumentovali, že je vlastně zdravější a zdravotně nezávadné. Až na to, že pokud bych chtěl koninu (jako rozhodně ne), tak ji koupím rovnou za třetinu.

    Taky mi to hlava nebere….

Komentáře nejsou povoleny.