Herní série doom pro mě znamená hodně. V době, kdy jsem ještě měl osmibitový počítač, chodil jsem pařit ke kámošovi na první pentium. Tehdy už Doom II. Potom na 486 jsem si zahrál i první řadu. A okamžitě se zamiloval. Právě odtud je můj internetový avatar, který používám už pěknou řádku let.
Jedná se o hlavu Hell Knighta (jak se jednotliví démoni jmenují jsem tehdy samozřejmě nevěděl, ani to, že démon je tam jen jeden). Resp, já mám svého avatara z textury na zdi (wad soubor a tam jsou obrázky jednotlivých textur, sprity apod.).

Hierarchie postav
Ve všech dosavadních doom hrách byla určitá hierarchie postav. Hromada zombíků, které jste kosili po stovkách, jako by se neřeklo. K nim parta borců s brokovkou a nad mini zase rotačák. A samozřejmě, první pekelná potvora imp.
Téměř každá další potvora byla náležitě představena. Nemám vlastní screenshoty z Doom I a Doom II, tak posloužím prvním setkáním s knightem v Doom III (mimochodem, proč nemá rohy?):

a pokud by to třeba ještě někomu nedošlo, tak po pár metrech v pekle je tady ještě lepší entrée:

Takhle se uvádí postavy do děje.
Doom 2016 – takhle ne
Dostávám se k aktuální pecce Bethesdy (po sloučení s id Softem) Doom (aby se to nepletlo, tak pro jistotu bez čísla).
Kdybych měl napsat recenzi na dooma, asi bych rovnou odkázal na blog Davida Ježka. David napsal svůj názor aniž by to vůbec hrál. Je to názor není to recenze, může si to dovolit.
Já jsem v novém doomovi strávil zatím pěkných pár hodin a doufám, že mě ještě další hromada hodin čeká. (Ano, tento článek píšu aniž bych to dohrál, takže lecos může být jinak. Ale zatím vše nasvědčuje tomu, že nebude.)
Zatímco potvory z vyšší kasty jsou v doom (I, II a III) stavěny na piedestal (někdy doslova), tak v Doom 2016 se prostě spawnují v lokaci, jako by nic. Potkáte Impa

a potom už je jich tam hned 30.
Můj miláček Hell Knight se prostě najednou z ničeho nic začne objevovat ve druhé mapě a to rovnou po tuctech:

Pro srovnání, první setkání s odpornou postavou ManCubus. V Doom III mu postavili extra celou místnost a měli jste co dělat, abyste ho zdolali:


Zatímco DIII je to lokalní boss (a je s ním dost práce), tak v D2016 ve stejné místnosti musíte porazit dalších 5 jeho kolegů, 10 Knightů, několik Revenantů a nepočítaně impů a těch základních potvor, co už nevím jak se jmenují (protože jsou tam jen na doplnění zdraví při Glory Kill).
Nechápejte mě špatně
Doom 2016 se mi libí. Když jsem pustil demo a nastavil Vulkan, doslova mi spadla brada. Tahle hra vypadá skvěle, tak skvěle, že jsem ani nečekal, jak dobře mi to pojede. Moje herní sestava je CPU FX8350, 32GB DDR3 RAM a nová RX480 (8GB GDDR5).
Doom jede na 120fps při 1920×1200, Ultra settings, 8xTSSAA (ať už to znamená cokoliv)!!!
Přínos Vulkánu: Hra umí jet na OpenGL 4.5 i na Vulkan. V mých (nijak důkladných testech) je framerate OGL něco kolem 80fps, při zapnutí Vulkánu něco kolem 120fps. Což odpovídá 50% nárůstu.
To je asi tak jako kdybyste si koupili GK o stupeň vyšší generace. Za změnu API v menu nezaplatíte ani korunu. Proto mám rád AMD.
Hra se hraje skvěle, ovládá se skvěle, má skvělou hudbu, fakt to šlape jak má. Po této stránce tomu nemám co vytknout.
Jen to není doom. Je to AAA first person shooter roku 2016 par excelence, ale doom to má jen v názvu. Jak píše David, legenda už se vrátit nemůže.
