Doom 2016 – neúcta k démonům

6427 Herní série doom pro mě znamená hodně. V době, kdy jsem ještě měl osmibitový počítač, chodil jsem pařit ke kámošovi na první pentium. Tehdy už Doom II. Potom na 486 jsem si zahrál i první řadu. A okamžitě se zamiloval. Právě odtud je můj internetový avatar, který používám už pěknou řádku let.

Jedná se o hlavu Hell Knighta (jak se jednotliví démoni jmenují jsem tehdy samozřejmě nevěděl, ani to, že démon je tam jen jeden). Resp, já mám svého avatara z textury na zdi (wad soubor a tam jsou obrázky jednotlivých textur, sprity apod.).

heron256

Láska na první pohled.

Hierarchie postav

Ve všech dosavadních doom hrách byla určitá hierarchie postav. Hromada zombíků, které jste kosili po stovkách, jako by se neřeklo. K nim parta borců s brokovkou a nad mini zase rotačák. A samozřejmě, první pekelná potvora imp.

Téměř každá další potvora byla náležitě představena. Nemám vlastní screenshoty z Doom I a Doom II, tak posloužím prvním setkáním s knightem v Doom III (mimochodem, proč nemá rohy?):

Hned je poznat, že jde o někoho výjimečného.

Hned je poznat, že jde o někoho výjimečného.

a pokud by to třeba ještě někomu nedošlo, tak po pár metrech v pekle je tady ještě lepší entrée:

Snad už je jasné, kdo je tu pánem

Snad už je jasné, kdo je tu pánem

Takhle se uvádí postavy do děje.

Doom 2016 – takhle ne

Dostávám se k aktuální pecce Bethesdy (po sloučení s id Softem) Doom (aby se to nepletlo, tak pro jistotu bez čísla).

Kdybych měl napsat recenzi na dooma, asi bych rovnou odkázal na blog Davida Ježka. David napsal svůj názor aniž by to vůbec hrál. Je to názor není to recenze, může si to dovolit.

Já jsem v novém doomovi strávil zatím pěkných pár hodin a doufám, že mě ještě další hromada hodin čeká. (Ano, tento článek píšu aniž bych to dohrál, takže lecos může být jinak. Ale zatím vše nasvědčuje tomu, že nebude.)

Zatímco potvory z vyšší kasty jsou v doom (I, II a III) stavěny na piedestal (někdy doslova), tak v Doom 2016 se prostě spawnují v lokaci, jako by nic. Potkáte Impa

První setkání s Impem

První setkání s Impem

a potom už je jich tam hned 30.

Můj miláček Hell Knight se prostě najednou z ničeho nic začne objevovat ve druhé mapě a to rovnou po tuctech:

Asi padesátý Hell Knight v Doom 2016

Asi padesátý Hell Knight v Doom 2016

Pro srovnání, první setkání s odpornou postavou ManCubus. V Doom III  mu postavili extra celou místnost a měli jste co dělat, abyste ho zdolali:

Mancubus přichází do hry Doom III

Mancubus přichází do hry Doom III

a v Doom 2016

a v Doom 2016

Zatímco DIII je to lokalní boss (a je s ním dost práce), tak v D2016 ve stejné místnosti musíte porazit dalších 5 jeho kolegů, 10 Knightů, několik Revenantů a nepočítaně impů a těch základních potvor, co už nevím jak se jmenují (protože jsou tam jen na doplnění zdraví při Glory Kill).

Nechápejte mě špatně

Doom 2016 se mi libí. Když jsem pustil demo a nastavil Vulkan, doslova mi spadla brada. Tahle hra vypadá skvěle, tak skvěle, že jsem ani nečekal, jak dobře mi to pojede. Moje herní sestava je CPU FX8350, 32GB DDR3 RAM a nová RX480 (8GB GDDR5).

Doom jede na 120fps při 1920×1200, Ultra settings, 8xTSSAA (ať už to znamená cokoliv)!!!

Přínos Vulkánu: Hra umí jet na OpenGL 4.5 i na Vulkan. V mých (nijak důkladných testech) je framerate OGL něco kolem 80fps, při zapnutí Vulkánu něco kolem 120fps. Což odpovídá 50% nárůstu.

To je asi tak jako kdybyste si koupili GK o stupeň vyšší generace. Za změnu API v menu nezaplatíte ani korunu. Proto mám rád AMD.

Hra se hraje skvěle, ovládá se skvěle, má skvělou hudbu, fakt to šlape jak má. Po této stránce tomu nemám co vytknout.

Jen to není doom. Je to AAA first person shooter roku 2016 par excelence, ale doom to má jen v názvu. Jak píše David, legenda už se vrátit nemůže.

20160806102017_1

Requiescat in pace

Příspěvek byl publikován v rubrice Hry. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 komentářů: Doom 2016 – neúcta k démonům

  1. David JEžek napsal:

    Je dycky radost číst reakci na sebe od někoho, kdo rozumí psanému textu a má to v hlavě srovnáno. Díky.

  2. Bystroushaak napsal:

    Jo, Bethseda. Na co šáhne, to zůstane potažené jejím slizem.

    Fallout skončil podobně. Chvíli je to zábava, vizuálně je to pěkné, ale kvalit původních dvou dílů to nedosahuje ani omylem. Příběh často nedává smysl a vůbec člověka nezajímá, dialogy jsou divné, lokace plné spawnujících příšer bez ladu a skladu (natož logiky co tam asi tak dělají celé ty věky), které je třeba postřílet jak v tom Doomu. Člověk to v podstatě hraje jen kvůli té atmosféře a nostalgii, skoro navzdory všemu, o co se Bethseda snažila.

    Smutné je, že tohle je zřejmě trend.

    • David Ježek napsal:

      Vlastně souhlasím, ale s jedním ale: já zažil F1 a F2 na střední a nedám na ně dopustit. Pak se ale život posunul dál a na nic podobného nemám vlastně ani chuť, což dokazuje, že jsem se dodnes nevrhl do Wastelandu 2. Místo toho mi vyhovují tyhle popcornovky (F3, Skyrim a jistě i F4, až jednou bude F4 GOTY za 499Kč), kde si člověk může dát i pár měsíců pausu.

    • Heron napsal:

      Na Bethesdu bych to neházel. Skyrim je bomba, F3 (můj první Fallout) taky, F4 mám dohraný už 3x (různé konce), teď se tam poflakuju po krajině a hledám ty malé questy (vlastně takový malý příběh – já rád povídky, nemám rád romány).

      F1 mám od GOG, nainstaloval jsem to, zkusil půl hodiny a odložil. Podíval jsem se na Let’sPlay (což možná byla chyba) a kromě zjištění, že vše, co jsem viděl v F3, už bylo v F1, mi na tom nic extra zase nepřijde (možná to ti lidi mají zasunuto v nostalgické části paměti a možná tam mám právě já i dooma).

      Upřímně řečeno, nenašel jsem nikoho dalšího, kdo v doomovi vidí to co já. Pro hromadu lidí je to „prostě střílečka“, kterou pařili na ZŠ v učebně po síti (takhle ostatně vypadala i podstatná část diskuse na diit.cz). Já jsem za těmi symboly na zdech vždy viděl mnohem víc (ono to taky mnohem víc znamená, to nejsou jen náhodné malůvky).

      Na D2016 mi vadí to co jsem napsal. Hrozná devalvace postav. Říká se „dobrého po málu“. Pokud všechny postavy vypustím do jedné arény bez ladu a skladu (což D2016 dělá), tak je hrozně devalvuje. Přicházejí o osobnost.

      Design D2016 je vlastně několik arén (kolem těch nestů) nacpaných do mapy. Není to lineární koridorovka (jako třeba DIII), jsou to jednotlivé arény a chodby mezi nima. Takhle se dost těžko vypráví příběh, když 10 minut tvrdnete kolem jednoho hnízda a postupně vystřílíte daný počet nepřátel.

  3. lzap napsal:

    Jeatlipak to nebude tim ze driv fakt bylo vic casu. Herni generace starne.

  4. Pingback: AMD RX480 – aneb jak jsem rok kupoval grafiku a proč to bylo dobře | Heronovo

Komentáře nejsou povoleny.