Tak nám vydali CyberPunk2077 a všichni se můžou zbláznit z toho, že ta hra není taková, jsou si oni představovali. A když něco není takové, jako si kritici představovali, je to vždy chyba tvůrců a je potřeba jim to pěkně natřít. Co si to dovolují vydávat dílo podle vlastních představ? Tento článek je kritika kritiků, nikoliv recenze hry. Hru si zahrajte a posuďte sami.
Důležitá poznámka: Tento článek jsem napsal a nevydal 19.12.2020. Je tedy rok starý. Teď v covidu se to hodí vydat, alespoň nemusím psát nic nového.
Sám jsem se o CyberPunk2077 příliš nezajímal. Prostě další hra, která když vyjde, možná si ji koupím, možná ne. Neměl jsem v tom žádné emoce, žádné prachy v předprodeji, prostě čistý stůl. Když vyšla, podíval jsem se na některé své oblíbené letsplayery (ve skutečnosti právě na Crafáka), abych posoudil, zda to za to stojí.
Tedy, abych viděl hru tak jak skutečně vypadá a ne jen něčí představy, jak by měla vypadat. Nakonec jsem si ji tedy pořídil, protože po dlouhé době vyšla další velká hra pro singleplayery (hrát po patnácté Fallout 4 už mě prostě nebaví), vypadá skvěle a má herní prvky, které mi vyhovují. Vyrostl jsem (mimo čistokrevných stříleček) na DeusEX a SystemShock a ačkoliv nejsem úplně fanda žánru cyberpunk (je mi to ve skutečnosti dost jedno), tak mám rád systém modifikace postavy, vylepšování vlastností postavy, tak jak to bylo ve zmíněných hrách. DeusEX mě uchvátil také příběhem, kde mistrně zpracovali všechny známé konspirační teorie do jednoho celku. V době největší slávy X-Files člověk mohl proniknout do konspirací taky přes hry.
Kromě her mám rád také kvalitní herní kritiku. Rád se podívám na věc z jiného úhlu pohledu a i když s ním třeba nesouhlasím, rád se zamyslím nad jiným pohledem na věc. Čím důkladnější a propracovanější kritika, tím lépe.
Hry hraju, protože mě to prostě baví. Nemusím si nic dokazovat, nemusím nikomu dokazovat jestli je nějaká hra lepší nebo horší (viz. žabomyší války ohledně toho, jaký Fallout je ten nejfalloutovatější – ale přiznejme si to, je zábavné je sledovat).
A není to náhodou jedno? Nemůžeme si prostě užít všechny bez toho, abychom je neustále hodnotili proti jiným hrám? Kde se vůbec vzala tato podivná kritika, že když něco není stejné nebo lepší než něco jiného, tak je to automaticky špatně? Posuzují se snad nové obrazy podle toho, jestli je lepší nebo horší než Mona Lisa? Ne, nedává to totiž smysl.
A co víc? Pokud by se tvůrci her řídili touto herní kritikou, byly by všechny hry stejné. Je naprostý nesmysl kritizovat nějakou hru z toho titulu, že nějaká jiná hra má to či ono udělané lépe. V umění (ano, hry považuju za umění) nelze říct, co je lepší nebo horší. Pokud má být výsledkem unikátní dílo, tak zkrátka musí být jiné.

A technická nedokonalost může být integrální součástí hry (i když možná autory nezamýšlenou). Nelze nevzpomenout například sérii STALKER, která díky vlastnímu engine vynikala nad všemi hrami v té době. A ne proto, že byl tak dokonalý, ale proto, že byl tak špatný. V té době byl na světě id Tech 4, i CryEngine. Kdyby byl STALKER (ne, ty tečky tam fakt psát nebudu) postaven na jiném engine, technicky lepším, byla by to zcela jiná hra a dneska bychom se o ní nebavili.
Chris se mýlí. Ve všem. Hra jede dobře i na starém HW. AMD GPU RX480, v podstatě nejvyšší detaily (samozřejmě kromě HDR a RTX) a jede to no problémo. Není potřeba žádný nadprůměrný počítač (nebo, jestli se chcete pohádat o tom, co je nadprůměrný počítač, mě z toho vynechte). Hodnotím hru na PC, konsole nemám. Jsem starý hardcore player, kompy si stavím od 14 let. Konzoli mám akorát PS1 Classic a na tom to fakt nepoběží ;-).
Chris kritizuje herní kritiky za to, že dávají body něčemu, co se mu nelíbí. Tvrdí dokonce, že mohou i za to, jak dneska hry vypadají a bere si jako příklad uvedení Fallout 4 v roce 2015. Ano, Chris Fallouty od Bethesdy nenávidí, protože cokoliv je od Bethesdy, je přece špatně. Fallout 4 jsem si koupil první den kdy vyšel, včetně všech DLC (Far Harbor by klidně mohlo vyjít jako samostatná hra) a hru si užívám dodnes. Ničeho jsem si nevšiml. Ale asi jsem špatný hráč.
Další častá kritika CP je nasměrována na AI s tím, že auta vás klidně přejedou. Ano přejedou. A proč ne? Je to součástí hry, proto máte možnost si ve hře koupit desítky různých aut, z nichž některá jsou totálně opancéřovaná a váží mnoho tun – a podle toho se také na silnici chovají, je těžké je rozjet a ještě těžší zastavit. Do hry to perfektně pasuje, nemáš auto? Ok, seš mrtvej, tvůj problém.
S kritikou AI souvisí i kritika NPC a chybějícího dialogového systému. Víte co? Žádná hra jej nemá. Žádná. Kromě hlavních herních postav s ručně napsanými dialogy mají vedlejší NPC v každé hře na světě generické texty. Spousta kritiků s obouvá do Skyrimu , dokonce si z toho udělali srandu i ve Witcherovi, ale pravdou je, že i tady nejsou dialogy o nic lepší. A teď, je lepší mít ve hře na každém kroku fejkové dialogy, nebo tam nemít nic a prostě si na nic nehrát? Jako hráč přece ví, že hraje hru a není potřeba to před ním tajit. Za mě klidně to druhé, pokud to zapadá do herního světa. Mě to do CP pasuje a vyhovuje mi to.
Pohled po roce
Tohle doplnění píšu 27. 12. 2021. Po roce od napsání článku. CyberPunk2077 jsem dohrál za dvě postavy. Strávil jsem tam celkově 200h. V průběhu roku jsem měl jiné starosti a nehrál jsem skoro nic. Teď doma ležím s c19 a hraju Skyrim.
CyberPunk2077 považuju za jednu z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Vadí mi ale kritika ze strany: není tam to co v jiných AAA hrách. Naposledy se někdo obul do vývojáře, který si dovolil tvrdit, že v ne v každé otevřené hře jsou policejní honičky. No nejsou. Nejsou ani v CyberPunk. Vůbec mi tam nechybějí. A tento požadavek, tedy to, aby v každé další velké hře bylo vše, co ve všech předchozích, vede k tomu, že všechny hry jsou stejné. Já jsem rád, že CyberPunk je jiný a doufám, že jiný zůstane.