Zvuková karta Roland Rubix44

Popis

Karta Roland Rubix44 disponuje čtyřmi analogovými vstupy i výstupy (proto 44, existují i varianty 2/2 a 2/4), všechny 192kHz / 24b s vysoce kvalitními DAC a ADC od Ti nebo Burr-Brown (takže stále Texas Instruments). Pojďme si ji ve stručnosti popsat.

Pokud se chcete pokochat tím, co karta skrývá uvnitř, můžete se podívat na skvělý popis s fotografiemi od Franty.

Karta má 4 analogové vstupy v provedení XLR od Neutrik, tedy XLR + 6.35mm jack. Všechny vstupy jsou balancované (je možné zapojit i nebalancovaný vstup).

Každý vstup má samostatné nastavení citlivosti i indikaci přebuzení. Přebuzení je indikováno červenou led na předním a horním šasi přístroje. Správná úroveň signálu je potom indikována zelenou barvou.

Pozn.: Při zapnutí karta postupně problikne všechny kontrolky, takže je možné pořídit snímek zeleně rozsvícených kontrolek úrovně signálu i bez zapojení vstupů.

Pro dvojice vstupů je možné zapnout kompresor nebo limiter. Na výběr jsou dva druhy kompresorů a limiter, pro každou dvojici vstupů je možné mít jiné nastavení. Výběru typu kompresoru je možný na zadní straně přístroje. Na přední straně můžeme kompresor zapnout a nastavit jeho práh. Přebuzení kompresoru je opět indikováno rozsvícením červené led.

Pro dvojice vstupů je možné zapnout fantómové napájení 48V pro kondenzátorové mikrofony. Stejně tak je možné pro dvojici vstupů zapnout vysokou impedanci pro určité typy snímačů.

Všechny zapnuté funkce jsou indikovány oranžovou led kolem příslušných tlačítek.

Výstupy jsou realizovány čtveřicí 6.35mm jack, opět všechny balancované.

Dále je zde výstup na sluchátka, opět standardní 6.35mm jack. Hlasitost sluchátek lze ovládat zcela nezávisle na nastavení hlasitosti výstupu. Na zadní straně přístroje můžeme nastavit, které ze dvou výstupů mají jít do sluchátek.

Výstup do sluchátek nepatří k nejhlasitějším. Mám rád, pokud je zařízení schopno hrát až na práh bolestivosti a mít tak velký prostor mezi poslechovou hlasitostí a maximem. Tady je maximum docela nízko a je nutno použít citlivější sluchátka. Beyerdynamic DT 990 Pro už jsou docela na hraně, Beyerdynamic T70 jsou citlivější a tady je vše v pořádku. Obě jsem testoval v 250Ω variantě. 32Ω sluchátka hrají pochopitelně daleko hlasitěji, ale to se zase nebavíme o HiFi.

Karta tedy poskytuje obrovské množství nastavení a to pro jednotlivé vstupy zvlášť a potom pro dvojice vstupů. Ke dvojici stupů se potom chová (přirozeně), jako ke stereo vstupu nebo výstupu.

Zprovoznění v Linuxu

Zapojte do USB. Rubix funguje out of box a není potřeba nic řešit. Dokonce ani není nic k nastavení, alsamixer je prázdný. Karta nemá žádnou digitálně řízenou regulaci hlasitosti, vše se nastavuje na zvukovce pomocí potenciometrů.

Zprovoznění ve Windows 10

Nepovedlo se mi to. Ačkoliv se jedná o USB Audio Class a nic standardnějšího snad ani neexistuje, tak ve Windows je nutné mít speciální ovladač a to pro každý major update W10 jiný. Nejnovější ovladače z webu Roland v době psaní tohoto článku nefungovaly v poslední verzi Windows 10. Ale Windows neřeším, kartu jsem koupil pro provoz v Linuxu a tady je vše bez problémů.

Nastavení Pulse Audio

Karta funguje bez problémů v PulseAudio, pokud ale chceme vytáhnout maximum (192kHz/24b) je nutné k ní přistupovat přímo jako k Alsa device. To lze snadno udělat tak, že v Pulse Audio Control nastavíme profil off a v konkrétní aplikaci zvolíme Alsa device Rubix44.

Nechci vyvolávat další flame na téma Pulse Audio. Nikdy se mi nepovedlo zprovoznit PA ani na 96kHz pro DragonFly. PA je nejlépe nechat v defaultu na systémové zvuky a vybrané zvukovky používat přímo pomocí Alsa.

V tomto případě mám PA nastaveno na interní zvukovou kartu a ostatní karty jsou v PA vypnuté. To nám umožní používat vybrané karty přímo v konkrétních programech. Např v Audacity:

A hudební přehrávač (více o nastavení DragonFlyDAC v samostatném článku):

Kvalita

Co mě překvapilo a překvapuje mě to pokaždé, když se setkám s highend zvukovým zařízením, je ticho. Ano, ticho. Šum sluchátkového výstupu je tak nízko, že ani na nejvyšší zesílení (bez signálu) neslyším ani nejmenší náznak šumu. Jinak je kvalita dle očekávání zcela excelentní. Přiznám se, že se pokaždé bojím, pokud je něco napájeno ze spínaného zdroje (v tomto případě 9V externího zdroje) nebo z USB, že z napájení bude pronikat rušení do audio signálu. Nic takového. Ani u DragonFly neslyšíte různé zatížení zdroje PC (přenášené přes USB napájení do DACu), ani tady se o šum z napájení netřeba bát.

Nedostatky

Zvukovka má funkci direct monitor, tedy si můžete do výstupů pustit rovnou vstupy. Bylo by ovšem hezké, kdyby byl k disposici přepínač, který by umožnil direct monitor přesměrovat pouze do sluchátkového výstupu a nikoliv do výstupu hlavního. Případně funkci monitor solo, tedy že by do sluchátkového výstupu šel jen konkrétní vstup.

Ano vím, že toto jsou funkce dostupné na mixážním pultu a zvuková karta má zcela jinou roli, ale když už tam je fce direct monitoringu, tak proč tam nedat přepínač jen pro sluchátka.

EDIT: Upřesnění předchozího odstavce. Direct monitor jde vždy na výstup 12 bez ohledu na to, která ze dvojice vstupů (12 nebo 34) se monitoruje. Je tedy možné mít hlavní výstup z karty (třeba do reproduktorů) zapojený na výstup 34, sluchátka mít přepnutá na výstup 12 a pomocí sluchátek monitorovat úrovně vstupů. Tímto vysvětlením tedy předchozí nedostatek odpadá.

Další věcí, která mi chybí, je přepínač direct output. Výstupní hlasitost se ovládá potenciometrem na předním panelu, ocenil bych tlačítko pro linkový výstup a přemostění tohoto potenciometru.

Ale to jsou skutečně jen drobnosti. Potenciometr ovládání výstupů mám na maximum a hlasitost ovládám až na hifi zesilovači.

Klady

Kromě kvality zvuku a bezproblémového zprovoznění v Linuxu bych chtěl především vypíchnout ovládání na samotném přístroji. Všechny často používané funkce jsou dostupné z předního panelu a všechny zapnuté funkce jsou indikované oranžovým světlem kolem příslušných tlačítek. Je vždy na první pohled vidět, co je zapnuté a v jakém je zvukovka nastavení. Indikace síly signálu a přebuzení vstupů nebo kompresorů je potom zcela nepřehlédnutelná.

Závěr

Kartu jsem kupoval zejména kvůli vstupům pro mikrofony a vybral jsem si ji právě pro širokou nabídku nastavení jednotlivých vstupů. Nechci pokaždé vytahovat mixák jen k vůli kompresoru, hledal jsem kompaktnější řešení, které se vejde na stůl a nepřekáží. To se povedlo. Mám k disposici 4 dostatečně nezávislé vstupy, skvělý a čistý sluchátkový výstup a bezproblémový nahrávací audio interface v linuxu s vynikající kvalitou a  vysokým samplerate.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hardware, Hi-Fi, Hudba, Linux. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.